Lektorka

Dagmar Šotolová (Kubatová) je absolventkou Konzervatoře v Českých Budějovicích v oboru příčná flétna.

Elementární hudební výchovou se zabývala ve své absolventské práci „Využití hudby ve výuce cizích jazyků“ (2010):

Kromě schopnosti koncentrace a motoriky rozvíjí tato metoda především jazykové vyjadřování.

Vychází totiž z prostých lidových říkadel a známých melodií.

V zásadě „kombinuje rytmickou řeč podobnou rapování s gesty, pohybem, improvizovaným zpěvem a hrou na jednoduché perkusní nástroje (bubínky, zvonky, xylofony, chrastidla, claves, roury a xylofonové bloky boomwhackers).“[1]

Rytmický cit se pěstuje od samého počátku práce, a to rytmickým deklamováním slov, říkadel, veršů. Současně se začíná s tzv. hrou na tělo, což znamená, že se vyjadřuje rytmus slov tleskáním, dupáním, pleskáním anebo kombinacemi těchto úkonů.“[2]

 

Studium Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích v oboru bohemistika a germanistika uzavřela diplomovou prací „Problémy poslechu s porozuměním ve výuce češtiny u německých rodilých mluvčích“ (2008).

Při své pedagogické praxi na reálné škole v německém Wunsiedelu (Sigmund-Wann-Realschule Wunsiedel), na Škole turizmu v rakouském Bad Leonfeldenu (Tourismusschulen Bad Leonfelden), na gymnáziu BORG v Linci i při privátních individuálních lekcích využívá své výukové písně při výuce češtiny nebo němčiny jako cizího jazyka.

Hru na příčnou flétnu a pikolu uplatňuje během svých soukromých hodin a jako bývalá členka orchestru Dechové harmonie Konzervatoře v Č.Budějovicích, nyní jako hráčka v orchestru Jihočeský symfonický bigband. 

Mezi její koníčky patří kromě provozování a poslechu hudby také tanec, kultura, jazyky a gastronomie.

Byla rovněž spolupořadatelkou a účastnicí mezinárodních tanečních setkání kruhových tanců pod vedením Veroniky Kraus. V budoucnosti chce rozvíjet své vzdělání v oblasti kruhových tanců pro děti i dospělé.

(https://www.bewegungskompetenzen.at/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=135&Itemid=528)

 

Kurzu Hudbohraní se věnuje od od října 2010. Od roku 2015 pořádá kroužek za účasti svého tehdy 6měsíčního syna. V roce 2019 vznikla skupinka pro děti od 4 let bez doprovodu rodičů. V těchto hodinách je kladen důraz na jednoduché skupinové choreografie, odkrývání možnosti orffových nástrojů, improvizaci ve vztahu řeč-rytmus, "hru na sólisty a orchestr" a na seznámení se se základními prvky hudební nauky (notová osnova, psaní a čtení not...). Od roku 2023 posouváme věkovou hranici hudbohraní! Pracujeme se staršími dětmi, navštěvujeme s projektem mateřské školy a realizujeme malé skupinky Hudbohraní se zobcovou flétnou!

 

 

[1] CAMPBELL, Don. Mozartův efekt. Praha: Eminent, 2008, s. 172.

[2] POŠ, Vladimír. Komentář desky In HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Orff Schulwerk – výběr skladeb pro děti. Praha: Dětský sbor čs. rozhlasu, 1966.